tirsdag 2. desember 2008

To think is the link between life and death



Portal er ei av dei raffaste låtane eg kjenner til. Vokalen vert spytta framifrå av romapa. Smukt! Anorkisten har teke ansvaret med å setje teksten om til norsk:

Kanskje et mirakel
holder på å hende i de
områder, åpninger fyllt av
mystiske mønster hvor
mørket er lys - og lyset skinn
må jeg kjempe for bare å
vedlikeholde min lyst i en
tid som renner over
av vår vellysts fallitt
må jeg streve
for å forstå
den smale sti vi tar for gitt, kaster
penger, tid, min siste rest av energi
på ting du bare ville gått forbi

Det en utrenskningstid
som møter hodet over dynen
uten åpenbarte svar til spørsmål bare antydet

Blendet av lydavhengighetens fiksjoner
tas sansene med til et sted
skapt av usynlige lover

så si meg hvem tør spørre Hva er summen av deres bestanddeler?
Hvem skal skrive om dette helvetes tilblivelse?
Å tenke er å lenke sammen liv og død
å entre et legeme av lyd, å unslippe løkken

Som lykkeliten var jeg
selv engang gutt
Som mann priser jeg meg heldig
inntill flaksen tar slutt

holdt ilive på innsiden
av et mannevondt system, sperret
inne og forvrengt, uten
gjenkjennelige trekk
strekker det seg
som en rød tråd
gjennom ting jeg har fått se:

(fortapt
i Paranoias
vakreste vev)

Fluktveien går gjennom
tusener av dører til en
sub bass som springer ut av
samfunnets grunn.

Begrensning og Analyse danner en
Paralyserende Akse
ledet av Subliminale fra en
annen galakse mobili-

seres jeg og løftes av
krefter som er mine
for engang til å stille spørsmål som
alltid er betimelige som

hvem tør spørre Hva er summen av deres bestanddeler?
Hvem skal skrive om dette helvetes tilblivelse?
Å tenke er å lenke sammen liv og død
å entre et legeme av lyd, å unnslippe løkken

Ingen kommentarer: